Πόσο πλούσιος είναι ο συναισθηματικός μας κόσμος; Νέα έρευνα αποκαλύπτει...

Πόσο πλούσιος είναι ο συναισθηματικός μας κόσμος; Νέα έρευνα αποκαλύπτει...

Για τους σκοπούς της μελέτης εξετάστηκε μια δημογραφικά ποικίλη ομάδα 853 ανδρών και γυναικών που παρακολούθησαν διαδικτυακά ένα τυχαίο δείγμα από διάφορα βίντεο διάρκειας 5-10 δευτερολέπτων, προκειμένου να προκληθεί ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων.

Τα θέματα από τα 2.185 βίντεο περιελάμβαναν γεννήσεις και μωρά, γάμους και προτάσεις γάμου, θανάτους και πόνο, αράχνες και φίδια, γκάφες και ριψοκίνδυνα νούμερα, σεξουαλικές πράξεις, φυσικές καταστροφές, θαυμαστή φύση και άβολες χειραψίες.

Τρεις ξεχωριστές ομάδες συμμετεχόντων παρακολούθησαν σειρά από βίντεο και, μετά από κάθε βίντεο, συμπλήρωναν μια αναφορά.

Η πρώτη ομάδα ανέφερε ελεύθερα τις συναισθηματικές αντιδράσεις της για καθένα από τα 30 βίντεο.

Τα μέλη της δεύτερης ομάδας αξιολογούσαν κάθε βίντεο σύμφωνα με το πόσο έντονα τους έκαναν να αισθάνονται θαυμασμό, λατρεία, αισθητική εκτίμηση, διασκέδαση, θυμό, άγχος, δέος, άβολα, βαρεμάρα, ηρεμία, σύγχυση, περιφρόνηση, λαχτάρα, απογοήτευση, αηδία, κατανόηση του πόνου, σαγήνη, ζήλια, ενθουσιασμό, φόβο, ενοχή, τρόμο, ενδιαφέρον, χαρά, νοσταλγία, περηφάνια, ανακούφιση, ρομαντικά, θλίψη, ικανοποίηση, σεξουαλική επιθυμία, έκπληξη, συμπάθεια και θρίαμβο.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι οι συμμετέχοντες συνέκλιναν σε παρόμοιες αντιδράσεις, με τους περισσότερους από τους μισούς να αναφέρουν την ίδια κατηγορία συναισθήματος για κάθε βίντεο.

Η τελευταία ομάδα αξιολόγησε τις συναισθηματικές αντιδράσεις της σε μια κλίμακα από το 1 έως το 9 για κάθε ντουζίνα βίντεο βασισμένη σε διαχωρισμούς όπως θετικό εναντίον αρνητικού, ενθουσιασμός εναντίον ηρεμίας, καθώς και κυριαρχία εναντίον υποταγής.

Οι επιστήμονες μπόρεσαν να προβλέψουν πώς θα βαθμολογήσουν οι συμμετέχοντες τα βίντεο με βάση το πώς οι προηγούμενοι συμμετέχοντες είχαν αξιολογήσει τα συναισθήματα που προκαλούσαν τα βίντεο.

Συνολικά, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες γενικά είχαν τις ίδιες ή παρόμοιες συναισθηματικές αντιδράσεις σε καθένα από τα βίντεο, προσφέροντας έναν πλούτο δεδομένων που επέτρεψαν στους ερευνητές να εντοπίσουν 27 διακριτές κατηγορίες συναισθημάτων.

«Βρήκαμε ότι 27 διακριτές διαστάσεις, όχι έξι (ευτυχία, δυστυχία, θυμός, έκπληξη, φόρος, απέχθεια), ήταν απαραίτητες για να δοθεί μια εξήγηση για το πώς εκατοντάδες ανθρώπων αξιόπιστα ανέφεραν συναισθήματα σε ανταπόκριση του κάθε βίντεο», είπε ο καθηγητής του UC Berkeley Dacher Keltner, βασικός συγγραφέας της σχετικής μελέτης, που δημοσιεύτηκε στο Proceedings of the National Academy of Sciences.

«Επιπλέον, σε αντίθεση με την άποψη ότι κάθε συναισθηματική κατάσταση είναι ένα νησί, βρήκαμε ότι υπάρχουν λεπτές διαβαθμίσεις συναισθημάτων μεταξύ, ας πούμε, δέους και γαλήνης, και διασκέδασης και θαυμασμού».

Μέσω στατιστικών μοντέλων και τεχνικών οπτικοποίησης, ο καθηγητής Keltner και ο Alan Cowen, διδακτορικός φοιτητές στο UC Berkeley, επίσης οργάνωσαν τις συναισθηματικές αντιδράσεις σε καθένα βίντεο διαμορφώνοντας έναν άτλαντα ανθρώπινων συναισθημάτων. Στο χάρτη αυτόν κάθε μία από τις 27 διακριτές κατηγορίες συναισθημάτων αντιστοιχεί σε ένα ξεχωριστό χρώμα.

«Δεν έχουμε μετρήσιμα συμπλέγματα συναισθημάτων στον χάρτη, διότι υπάρχει αλληλοσύνδεση μεταξύ τους. Οι συναισθηματικές εμπειρίες είναι πολύ περισσότερο πλούσιες και με λεπτότερες διαφοροποιήσεις από ό,τι προηγουμένως πιστευόταν», εξηγεί ο Cowen.

Πηγή: Sci-News

 

www.YouGoCulture.com

Online διαδραστική πλατφόρμα προβολής του πολιτισμού των Ελλήνων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Μπες στο www.act4Greece.gr Επίλεξε τη ∆ράση YOU GO CULTURE

Κάνε τη δωρεά σου με ένα κλικ στο

ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΩ

ή με απ’ ευθείας κατάθεση ή μέσω internet, phone και mobile banking.

Πρόγραμμα Crowdfunding